Facebook en Instagram zijn flink aan het sleutelen aan de manier waarop gebruikers posts te zien krijgen.
De interface van beide Meta-platformen gaat door verschillende (voorgenomen) aanpassingen meer en meer op TikTok lijken. En dit kan grote gevolgen hebben voor hoe we sociale media beleven. Nu zijn socialemediabedrijven in het verleden wel vaker op een (succesvolle) concurrent gaan lijken. Tot zover niks nieuws, zou je dus kunnen zeggen. Maar de wijzigingen waar nu mee geëxperimenteerd worden kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de manier waarop we sociale media beleven.
TikTok werkt anders. Dit platform, dat zichzelf dan ook een entertainmentplatform noemt, legt de focus op de interesse van de gebruiker. Als je de app opent krijg je in de eerste plaats video’s te zien die je waarschijnlijk interessant vind. Niet per se video’s van vrienden of bekenden dus.
Het algoritme dat van TikTok zo’n succes maakt is beroemd én berucht. In korte tijd slaagt het er in gebruikers een feed voor te schotelen die feilloos aansluit bij hun interesse. De Groene Amsterdammer ontdekte, in samenwerking met Utrecht Data School, dat de feed van een nieuwe gebruiker al na zo’n twintig minuten scrollen voor het overgrote deel uit video’s over één bepaald onderwerp kan bestaan.