Automobilist is cash cow
A

Gegevens van voertuigen leveren bedrijven veel geld op. Volgens een rapport van CapGemini zullen ze naar verwachting tot wel 800 miljard USdollar waard zijn in 2030.

Zo werkt het

Autofabrikanten verzamelen de gegevens van bestuurders mbv telematica-software en verkopen ze aan degenen die er waardevolle data uit haalt – van infotainment (Ford Sync 3 en Opel IntelliLink), brandstofproducenten (tankstations), Rijkswaterstaat (wegen) tot autofabrikanten toe.

Bedrijven die deze  gegevens kopen, gebruiken ze om diensten, die zijn ontworpen om in voertuigen te rijden, te verbeteren of om bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen te voorzien van data.

Zowel autobedrijven als kopers van data halen waardevolle informatie uit het volgen van automobilisten. De bestuurder zelf vist, zoals gewoonlijk, naast het net; vooral omdat men geen toegang heeft tot wat voor data wordt verzameld.

Volgens het CapGemini-rapport zei 82% van de respondenten dat ze geen idee hebben welke gegevens hun voertuig doorstuurt of hoe deze worden gebruikt.

CapGemini-rapport

 

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

Wat is spamouflage?

'Spamouflage' zou vrij vertaald kunnen worden als een samensmelting van de Engelse woorden 'spam' en 'camouflage'. Het verwijst naar de technieken die spammers gebruiken...