Digitalisatie van betalingen nog steeds lastig voor veel mensen
D

Het betreft voornamelijk klanten met een fysieke beperking of op leeftijd zijn.

De Nederlandse Bank (DNB) wil dat voorkomen en wil dat zoveel mogelijk Nederlanders zelfstandig kunnen blijven betalen en daaraan gerelateerde bankzaken kunnen regelen. We beschouwen hierbij negen basisbetaaldiensten:

  1. geldopnamen bij geldautomaten
  2. betalingen in fysieke winkels
  3. bij webwinkels,
  4. aan familie en bekenden
  5. aan bedrijven of organisaties,
  6. het opvragen van het banksaldo en af- en bijschrijvingen
  7. het aanvragen/blokkeren van bankpassen,
  8. het openen/opheffen van een betaalrekening, en
  9. het omgaan met de mobiel bankieren app.

53% van de 14,3 miljoen volwassen Nederlanders valt in minimaal één aandachtsgroep.

Ruim 1 op de 6 volwassen Nederlanders voert niet alle bank- en betaaldiensten zelfstandig uit, maar de meesten van hen doen wel zelf alledaagse handelingen, zoals het controleren van het banksaldo met bij- en afschrijvingen en het doen van alledaagse betalingen in winkels en aan bekenden.

Lees verder > | DNB

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

Ontwikkeling kweekvlees stagneert

Sinds mei 2024 wordt kweekvlees (kip) voor het eerst in de detailhandel verkocht bij Huber's Butchery in Singapore. Hoewel dit een doorbraak lijkt, is...