Een nieuwe browser-ervaring gebaseerd op ip token-techniek in plaats van op gebruikersgegevens alleen.
Klanten van sommige Spaanse en Duitse telefoonbedrijven, waaronder Vodafone en Deutsche Telekom, hebben sinds begin april een iets andere browser-ervaring dan die van andere providers. In plaats van advertenties, te zien via de bekende trackingcookies die op apparaten zijn opgeslagen, maken ze deel uit van een proef genaamd TrustPid.
TrustPid is een nieuw identificatiesysteem, ontwikkeld door Vodafone dat in Duitsland werd getest en nu al de sprong naar andere landen maakt. Net als ‘normale’ cookies is het doel om gebruikers op netwerken te volgen en informatie verzamelen over hun smaak en behoeften om advertentieprofielen te genereren die aan adverteerders kunnen worden gelinkt.
De verzamelde gegevens worden opgeslagen door de ISP (Internetprovider). Normaal gesproken worden cookies opgeslagen in uw webbrowser, maar TrustPid-cookies niet. Dus hoewel de informatie wordt verzameld terwijl u verschillende pagina’s en platforms bezoekt, kunt u deze op geen enkele manier vermijden met de klassieke methoden: blokkeren van de browserinstellingen, handmatig blokkeren van cookies, extensies gebruiken of uw IP verbergen.
Of je het nu een digitaal token of een supercookie noemt, de poging van TrustPid om een ​​revolutie teweeg te brengen in online adverteren heeft een gevoelige snaar geraakt bij digitale privacy-campagnevoerders.