Electrische voortstuwing in de luchtvaart
E

In de luchtvaart draait electrische voortstuwing om het ontwikkelen van krachtige, maar lichte elektromotoren. Dit is cruciaal, omdat het gewicht van motoren een grote invloed heeft op de efficiëntie en prestaties van vliegtuigen.

Terwijl kleine sportvliegtuigen al succesvol elektrisch aangedreven worden, maakt de Amerikaanse start-up H3X grote stappen om deze technologie geschikt te maken voor grote passagiersvliegtuigen. Deze technologie zou het mogelijk kunnen maken om in de nabije toekomst elektrisch naar bestemmingen zoals Barcelona of Praag te vliegen.

Het Advanced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E) heeft berekend dat een elektrisch vliegtuig van het formaat van een Boeing 737, dat 150 tot 200 passagiers over een afstand van vijf uur kan vervoeren, minimaal 12 kW per kilo motorgewicht nodig heeft. Dit is aanzienlijk meer dan de huidige vermogensdichtheid van de beste beschikbare motoren, die slechts 3 tot 4 kW/kg halen. H3X ontwikkelt echter motoren die deze kloof kunnen overbruggen, wat een doorbraak kan betekenen voor de luchtvaartindustrie.

H3X heeft een innovatieve aanpak: integreer de verschillende onderdelen van een elektromotor, zoals de motor zelf, elektronica en tandwielkast, in één behuizing. Een geavanceerd koelsysteem zorgt er daarbij voor dat elk onderdeel optimaal functioneert bij verschillende temperaturen.

Onlangs heeft H3X 20 miljoen dollar aan investeringskapitaal veiliggesteld om hun volgende generatie motoren te ontwikkelen, waaronder de HPDM-350, 1500 en 2300. Deze motoren, zoals de HPDM-1500 die een continu vermogen van 12 kW/kg levert, zijn modulair en kunnen worden gekoppeld om grote vermogens te bereiken.

Repair Nieuws

LAATSTE NIEUWS

00:07:32

SpaceX lanceert zesde Starship-testvlucht

Helaas mislukte de poging om de Super Heavy booster (de eerste trap van de raket) met behulp van de 'chopstick arms' op te vangen....