Batterij- en autofabrikanten in China hebben zich verenigd in een, door de overheid geleid consortium om solid-state batterijen te ontwikkelen en op de markt te brengen.
Onder de naam ‘China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform’ (CASIP), wil het land een wereldwijde toeleveringsketen voor solid-state batterijen realiseren.
CASIP brengt de overheid, academische wereld en industrie samen, inclusief vooraanstaande batterijfabrikanten zoals CATL en BYD. Het consortium richt zich op onderzoek, ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen (EV’s) met solid-state batterijen, evenals het opzetten van een competitieve wereldwijde marktpositie voor Chinese bedrijven.
Vooraanstaande Chinese batterijfabrikanten, waaronder CATL, BYD en CALB, zijn betrokken bij CASIP, samen met autofabrikanten zoals BYD en NIO. Ondanks eerdere rivaliteit hebben deze bedrijven zich verenigd voor dit ambitieuze project, waarbij ze samenwerken aan fundamenteel onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieรซn.
Het initiatief van Peking is uniek vanwege de samenwerking tussen vaak concurrerende bedrijven in de sector. De uitdagingen omvatten ook juridische kwesties, zoals patentinbreukclaims tussen sommige deelnemende bedrijven.
Het succes van CASIP zou China’s positie in de markt voor elektrische voertuigen kunnen versterken en het land een leidende rol kunnen geven in de ontwikkeling van solid-state batterijtechnologie. Het land zelf beschikt ruimschoots over de grondstoffen, benodigd voor productie van deze soort batterijen.
De inspanningen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, ondersteund door de overheid, benadrukken de ambitie van China om een wereldleider te worden in de elektrische voertuigindustrie.
Lees ook
China beperkt export van grafiet
Nieuwe alternatieven voor de lithium-ion batterij