Hybride-elektrisch vliegen met ultrakorte start
H

In samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology, de University of Michigan en industriële partners, onderzoekt Electra toekomstige vliegtuigconcepten. Het bedrijf werkt aan technologieën die de uitstoot van zowel kleine als grote vliegtuigen kunnen verminderen, met als doel de luchtvaart CO2-neutraler te maken. Eén van deze technologieën is hybride-elektrische voortstuwing.

De focus ligt hierbij op een kort opstijgen en landen (eSTOL) dat luchtmobiliteit toegankelijker moet maken. Gebruikmakend van Electra’s gepatenteerde Blown-lift-technologie kunnen vliegtuigen opstijgen en landen op betrekkelijk kleine oppervlakken, soms niet groter dan een voetbalveld.

Energieverbruik tijdens de vlucht wordt geoptimaliseerd dankzij hybride-elektrische aandrijving, met als resultaat minder geluidsoverlast en minimaal energieverbruik op korte routes. Het vliegtuig gebruikt daarvoor acht, elektrisch aangedreven propellors, die de luchtstroom over de vleugel blazen. Hierdoor worden de aerodynamische prestaties aanzienlijk verbeterd door ultrakorte startprestaties met aanzienlijk minder geluidsoverlast. Vergeleken met conventionele vliegtuigen is het brandstofverbruik aanzienlijk lager en is het, dankzij fly-by-wirebesturing mogelijk om in gebieden met beperkte ruimte te landen en op te stijgen.

Bij de huidige vliegtuigen wordt lift verkregen door snelheid van het vliegtuig zelf. De eSTOL-technologie zorgt echter voor extra lift door meer lucht over de vleugel te blazen, waardoor het vliegtuig kan opstijgen en landen met snelheden van slechts 56 km/uur zonder daarbij zelf onnodig meer snelheid te hoeven maken (energiezuiniger en geluidsarmer).

De hybride-elektrische aandrijving combineert een turbogenerator met batterijpakketten voor het aandrijven van de elektromotoren. De turbogenerator levert extra vermogen bij het opstijgen en landen, en gebruikt duurzame vliegtuigbrandstoffen zoals eFuels en emissie-vrije waterstof.

LAATSTE NIEUWS

Wereldprimeur Haven van Antwerpen

Vanaf eind 2024 beschikt de Haven van Antwerpen, samen met die van Zeebrugge, over de Volta 1, een volledig electrische sleepboot. De RSD-E Tug 2513,...