Het Automatic Train Control System (ATCS) van de Muni Metro in San Franciso gebruikt sinds 1998 5,25-inch diskettes, die toen het werd geïnstalleerd in het metrostation Market Street in San Francisco. Het systeem maakt gebruik van drie diskettes voor het laden van DOS-software die de centrale servers van het systeem bestuurt.
Wanneer een trein de metro betreedt, maakt de boordcomputer verbinding met het treinbesturingssysteem om de trein in automatische modus te laten rijden, waarbij de treinen zelf rijden terwijl de operators toezicht houden. Wanneer ze de metro verlaten, verbreken ze de verbinding met de ATCS en keren ze terug naar handmatige bediening op straat.
Op 15 oktober 2024 kwam de SFMTA dichter bij de afschaffing van diskettes toen het bestuur een contract met Hitachi Rail goedkeurde voor de implementatie van een nieuw treinbesturingssysteem dat geen diskettes gebruikt, meldt de San Francisco Chronicle. Hitachi Rail tech zou aandrijflijnsystemen, waaronder de Japanse bullet train, in meer dan 50 landen aandrijven.
Het nieuwe besturingssysteem wordt verondersteld vijf generaties voor te lopen op wat Muni Metro nu gebruikt. Om de gedateerde technologie van de lightrail verder te illustreren, is dat de huidige ATCS is ontworpen om 20 tot 25 jaar mee te gaan, wat betekent dat de verwachte vervaldatum in 2023 was. Het systeem werkt nog steeds prima, maar het risico van degradatie van floppydiskgegevens en uitdagingen bij het onderhouden van expertise in programmeertalen uit de jaren 1990 zorgen voor noodzakelijke modernisering van dat systeem.
Verschillende andere organisaties zijn ook traag geweest met het dumpen van het gedateerde opslagformaat, waaronder Japan, dat pas in juni stopte met het gebruik van diskettes in overheidssystemen, en de Duitse marine, die nog steeds probeert een vervanging te vinden voor 8-inch floppy’s.