Meta verliest miljarden U$ aan Metaverse
M

Zuckerberg noemde 2023 ‘het jaar van de efficiëntie’. Het bedrijf zette vorig jaar een kwart van zijn personeel op straat en wilde dit jaar de puntjes op de i zetten, maar nu verbrandt het kwartaal na kwartaal geld.

De onderzoeksgroep rond het Metaverse kostte het bedrijf, naast o.a. Meta en Instagram, 4 miljard U$ in één kwartaal. Het nettoverlies in 2022 bedroeg ook al U$ 13,7 miljard. Stoppen met het project is geen optie; dat komt niet alleen door de naamsverandering, maar ook omdat het bedrijf erg dure contracten heeft lopen met externe partners, waardoor die investeringen niet zomaar kunnen worden teruggeschroefd.

Meta stelt zelf vast dat zijn nieuwe toepassingen rond generatieve kunstsmatige intelligentie wel kunnen dienen als een katalysator voor groei. Er zijn al plannen voor  een beeldgenerator voor Instagram en een AI-assistent voor bedrijfscommunicatie.

Lees ook
De fail van Metaverse

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...