Google heeft zijn meest iconische en lucratieve product voorzien van nieuwe AI-functies. Vorig jaar had het bedrijf een deel van Search Labs uitgebreid met wat de Search Generative Experience wordt genoemd. Nu is dat dus officieel onderdeel van de zoekmachine.
Het nadeel van generatieve AI-tools is dat het geen echte zoekmachines zijn. Google zegt dat het een aangepaste versie van zijn Gemini AI-model heeft gemaakt voor de nieuwe zoekfunctie, hoewel het weigerde informatie te verstrekken over de grootte van het zoekmodel en de snelheid van verwerking.
De AI-georganiseerde resultatenpagina’s (AI-snapshots) lijken op het eerste gezicht de zoekervaring met blauwe links volledig te mijden. Google toont het snapshot alleen als het relevant is voor de zoekvraag: het is een startpunt om dieper in een onderwerp te duiken en om vervolgvragen te stellen.
Google heeft gezegd dat het prioriteit zal geven aan verkeer naar websites, makers en verkopers, zelfs als deze wijzigingen worden uitgerold, maar het heeft niet onthuld hoe het van plan is dit te doen.
AI-georganiseerd zoeken zal de komende weken in de VS in het Engels verschijnen. Dat geldt ook voor een verbeterde zoekoptie voor video’s (Google Lens), waarmee je de camera van je telefoon op een object zoals een kapotte platenspeler kunt richten en kunt vragen hoe je het kunt repareren.
Deze update komt op een moment dat concurrenten Microsoft en OpenAI, maar ook startups zoals Perplexity, You.com en Brave meeliften op de huidige AI-golf.
Lees ook
Nieuw zoekfilter in Google blokkeert ook AI Overviews