We zien tegenwoordig in รฉรฉn dag meer beelden dan iemand anders 100 jaar geleden in een jaar. Met name jongeren worden daardoor direct en onbewust beรฏnvloed door bepaalde boodschappen die zijn uit die beelden menen op te maken. Deze ‘code’ kun je kraken – ontrafel de boodschap en leer de waarde van het beeld kennen: hoe is het tot stand gekomen, hoe betrouwbaar is dat beeld eigenlijk?
Wij zijn niet alleen aan de lopende band beelden aan het consumeren, we produceren ze ook voortdurend: via grafiti, fotoโs, selfies, vlogs, videoโs of 3D-afbeeldingen – ze horen allemaal bij onze dagelijkse activiteiten. Het draagt bij tot hetย functioneren in de samenleving, zowel op professioneel gebied als op het sociale vlak. Dat vraagt om andere vaardigheden dan 20 jaar geleden. Een belangrijke vaardigheid die we kunnen aanleren, is het kritisch kijken naar beelden – ook wel visuele geletterdheid genoemd.
Kritisch kijken is vergelijkbaar met kritisch lezen (begrijpend lezen), een vaardigheid die binnen het vak Nederlands aangeleerd wordt. De houding die bij begrijpend lezen wordt ontwikkeld ten opzichte van de tekst is even goed relevant bij het ‘lezen’ van beelden. Hoewel de gebruikte technieken heel anders zijn is er dus een duidelijk raakvlak.
Neem eens de proef op de som en ontwikkel je vaardigheden mbt het ‘lezen’ van afbeelding. Zeker weten dat je er iets van opsteekt!