Waar in begin 2020 rond de 100.000 elektrische personenauto’s in Nederland waren geregistreerd, waren dit er begin 2023 al meer dan 300.000. En wanneer een elektrische auto ook nog eens Vehicle-to-Home (V2H) ondersteunt, kan je de auto ook als thuisbatterij gebruiken.
Sommige autofabrikanten zijn net begonnen dit aan te bieden, zoals bij de Ford F-150 Lightning en de Nissan Leaf. Recent heeft Volkswagen voor bepaalde elektrische auto’s een software-update uitgebracht, waardoor deze bidirectioneel laden ondersteunen. De V2H-functie werkt vooralsnog alleen met een gelijkstroom-thuisaccu van HagerEnergy.
Het bidirectionele laden (van en naar de auto) bij deze automerken werkt echter alleen nog maar in combinatie met hun eigen automodellen, laadpalen en software. Uitdagingen op het gebied van regelgeving en het ontbreken van standaard bidirectionele laadprotocollen en connectortypen beïnvloeden momenteel nog de uitrol van deze technologie.
Naar verwachting zal V2H binnen de komende drie tot vijf jaar overal beschikbaar zijn.