‘Laat je niet internePPen’ is een campagne die mensen helpt om online misleiding te herkennen én te voorkomen.
Zo’n 2,2 miljoen mensen kregen vorig jaar te maken met online criminaliteit. Door de slimme manieren van online misleiding kan iedereen in de val trappen. Interneppers ofwel internetcriminelen doen zich voor als iemand anders om jouw gegevens te stelen of om je op te lichten via mail, sms of WhatsApp.
Een internepper doet aan social engineering (iets bouwen). Criminelen bouwen zo een omgeving of situatie, waarin ze mensen zo manipuleren dat ze gevoelige informatie delen of geld betalen. Het bericht of de mail komt op het eerste gezicht van iemand die je vertrouwt. Zoals een vriend, een medewerker van een winkel met een mooie aanbieding of zelfs van je bank. Als ze voor je staan trap je er misschien niet zo snel in, maar online is dat een stuk lastiger. De beste manier om hiermee om te gaan? De afzender checken en als je het niet vertrouwt of twijfel: wegklikken.
De meerjarige voorlichtingscampagne is opgezet door de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid en is bedoeld om mensen bewuster te maken van de risico’s van cybercrime en specifieker over hoe ze dergelijke berichten kunnen herkennen.