Verschillende Pixel Watch-bezitters hebben hun frustraties geuit over het feit dat hun beschadige scherm niet kan worden vervangen, omdat het bedrijf “geen reparatiecentra of servicecentra” zou hebben voor de wearable.
Google’s verwijst tevens naar haar (deels vage) hardware garantiebeleid , waarin staat dat beperkte garantie niet van toepassing is op schade, veroorzaakt door:
- normale slijtage
- ongeval
- misbruik (inclusief het niet volgen van productdocumentatie)
- verwaarlozing
- demontage
- aanpassing
- onderhoud anders dan door Google geautoriseerde technici; en
- externe oorzaken zoals, maar niet beperkt tot
- vloeistofschade
- blootstelling aan scherpe voorwerpen
- blootstelling aan overmatige kracht, en
- afwijkingen in de elektrische voeding
iFixit, voorvechter van zelfrepareerbaarheid van electronische eigendommen, heeft een gedetailleerde handleiding voor het vervangen van een gebarsten of gebroken scherm. Het is echter onduidelijk waar je dan een vervangend onderdeel kunt bestellen, omdat Google geen reparatieopties voor het apparaat biedt.
Het goede nieuws is dat Google in de toekomst misschien niet veel keuze heeft over dit soort praktijken. Zoals bekend heeft de staat Californië een wet voor het recht op reparatie aangenomen die bedrijven verplicht om vervangende onderdelen voor elektronica gedurende drie jaar beschikbaar te stellen als ze U$50 en hoger kosten, en zeven jaar voor apparaten die U$100 of meer kosten.
The Verge [en]