LinkedIn is opgericht op 5 mei 2003 en bestaat deze maand dus 20 jaar. Het is uitgegroeid tot één van de meest populaire sociale netwerken voor professionals en heeft wereldwijd meer dan 750 miljoen leden in meer dan 200 landen.
LinkedIn is voortgekomen uit een kleine groep productmanagers en ingenieurs uit Silicon Valley, waaronder oprichter-CEO Reid Hoffman, die een manier zochten om hun connecties in de startup-community te volgen om de hot spots te vinden om te werken en vrienden mee te nemen. Hoffman, die later voorzitter werd, stapte weg om zich te concentreren op investeren nadat Microsoft de dienst in 2016 voor $ 26 miljard had gekocht.
Het platform biedt onder andere mogelijkheden om te netwerken, vacatures te vinden en kennis te delen. Het social platform heeft in de afgelopen 20 jaar veel veranderingen doorgemaakt en blijft zich ontwikkelen om aan de behoeften van zijn gebruikers te voldoen.
Haar sociale netwerk dat zich richt op professionele netwerken en zakelijke contacten. Het is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Instagram, niet primair gericht op het delen van persoonlijke foto’s of updates van dagelijkse activiteiten, maar op het opbouwen van professionele relaties en het delen van kennis en expertise op zakelijk gebied.
LinkedIn is voornamelijk gericht op het faciliteren van zakelijke interacties en het bieden van mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, zoals het vinden van vacatures, het delen van werkgerelateerde inhoud en het aangaan van zakelijke contacten.
Het is daarom ook een populair platform voor recruiters en werkgevers om nieuwe talenten te werven.