Online opzeggen is voor doorzetters
O

Waar je jezelf heel makkelijk online kunt aanmelden voor een abonnement of (doorlopend) contract, afmelden is vaak een heel ander verhaal.

De Wet van Dam zou daar wettelijk een eind aan moeten maken, maar de praktijk liggen er toch een aantal hordes die vaak moeilijk genomen kunnen worden.

Uit een onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat 1 op de 4 bedrijven opzeggen lastig zoniet onmogelijk maakt.
Vaak is bellen of een online chat de enige actie die resultaat oplevert. Dit geldt met name voor energiebedrijven, telefoon- en internetbedrijven. Bij veel andere bedrijven staat een telefoonnummer om op te zeggen ergens verstopt in de website of moet je doorklikken en scrollen totdat je toevalligerwijs een opzegformulier of button tegenkomt.

Volgens het CBonderzoek maken deze bedrijven online opzeggen lastig: American Express, ANWB, Artsen zonder Grenzen, Ben, Caiway, Canal, Digitaal, CNV, Delta, Dierenbescherming, Eneco, Essent, Greenchoice, Greenpeace, KPN, KRO NCRV, KWF Kankerbestrijding, Nationale Nederlanden, Nederlandse Spoorwegen, NLE, NRC, Omroep MAX , Oxxio, Reaal , Rode Kruis, T-Mobile Thuis, Tele2, Telegraaf, Unicef, Vattenfall, ,Natuur Fonds, WNL en Ziggo.

Online opzeggen doe je bij voorkeur

  • niet via Google maar via de site van het betreffende bedrijf
  • zoek in je ‘Mijn Account’ gegevens naar een opzegknop of -link
  • zoek via de zoekfunctie of in het klantenservice-deel van de site hoe je kunt opzeggen
  • zoek naar het mailadres van het bedrijf en stuur een e-mail (vergeet je klantgegevens niet) waarin je per eerstvolgende vervaldatum opzegt. Vraag om een bevestiging per e-mail.

Consumentengids

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

Gezond opgroeien met media

Het omgaan met media in een huishouden met jonge kinderen vereist geduld, tact en improvisatievermogen van ouders. Vragen over het gebruik van schermen en...