In de afgelopen week heeft Bluesky meer dan 700.000 nieuwe leden gekregen, voornamelijk uit de VS. Dat betekent dat het platform nu meer dan 14,5 miljoen gebruikers heeft, tegen 9 miljoen begin september en 12 miljoen rond half oktober.
Tegelijkertijd heeft X zijn aantal zien slinken. Volgens de statistieken van Statista had het platform in april 2024 ongeveer 611 miljoen gebruikers. Bij de laatste telling was dat aantal gedaald tot 586 miljoen. Volgens de Financial Times is deze daling vooral voelbaar in de VS en het VK. Maar zelfs in de EU daalde het aantal X-gebruikers in de eerste helft van 2024 met 5%.
Klik hier voor het meest recente overzicht
Waarom die plotselinge uittocht van gebruikers van X naar Bluesky?
We kennen onderhand wel de gebruikelijke klachten over de verhoogde toxiciteit en polarisatie van X en waren voorspelbaar buiten proporties tijdens de (aanloop naar de) Amerikaanse presidentsverkiezingen van dit jaar. Terwijl mensen met verschillende politieke en sociale overtuigingen het op X hebben uitgevochten, zijn er zeker een aantal daarvan geswitched naar BlueSky.
Nu de verkiezingen voorbij zijn en Trump de overwinnaar is, lijkt Musk echter voorbestemd om een rol te spelen in de nieuwe regering. En dat baart sommige X- en Bluesky-gebruikers zorgen.
Zelfs zonder de nadelen van X blijft Bluesky innoveren, een andere factor die waarschijnlijk nieuwe mensen aantrekt. In de afgelopen maanden heeft Bluesky functies zoals videobijlagen toegevoegd, directe berichten (DM), de mogelijkheid om een bericht vast te zetten en aanpasbare lettertypen. Er staat er een abonnementsoptie op het programma met video-uploads van hogere kwaliteit. Het bedrijf belooft echter dat Bluesky altijd gratis te gebruiken zal zijn.