Reparatiebeleid Apple versoepeld
R

Mede dankzij maatregelen in EU en VS

Apple breidt haar Self Service Repair-programma uit, waardoor eigenaars van iPhones en commerciële reparateurs nu gebruik kunnen maken van tweedehands onderdelen.

Gelanceerd in 2021, staat het programma nu wel gebruikers toe om zelf sommige iPhonemodellenmet tweedehands onderdelen te repareren in plaats van nieuwe nieuwe onderdelen via Apple of zelfs een nieuw apparaat te moeten aanschaffen. Het oude beleid leidde veelal tot kritiek van reparatievoorvechters, waaronder iFixit. Nu kunnen gebruikers tweedehands onderdelen gebruiken zonder deze beperkingen, met uitzondering van de vervanging van het moederbord.

Apple garandeert nu ook dat belangrijke functies, zoals Touch ID en Face ID, behouden blijven bij gebruik van tweedehands onderdelen, een verbetering ten opzichte van eerdere beperkingen. Ook de Activation Lock, waarbij het systeem gestolen onderdelen kan detecteren en de reparatie ervan voorkomt, zal voor reparatie kunnen worden hersteld.

De uitbreiding van het programma zal pas in de herfst van 2024 op ‘bepaalde iPhone-modellen’ beschikbaar zijn. Over welke modellen het gaat is nog niet bekend. Andere Apple-apparaten, zoals Apple Watches en AirPods, worden momenteel nog niet ondersteund.

Repair Nieuws

LAATSTE NIEUWS

Online fraude blijft groeiend probleem

In 2023 is er in Nederland voor ruim €100 miljoen schade aangericht door online fraude, met meer dan 70.000 meldingen bij de politie en...