Jongeren en ‘finfluencers’
J

Beleggen in cryptocurrency is populair. Veel jongeren steken hun geld in bitcoins en andere soorgelijke munten. Aanbieders van deze munten en zgn. ‘finfluencers’ spelen daar handig op in.

Laatstgenoemde is een influencer die gespecialiseerd is in het delen van financiële kennis, tips en advies op sociale mediaplatforms. Deze personen hebben, volgens eigen zeggen, expertise opgebouwd in beleggen, budgettering, spaarstrategieën en andere geldgerelateerde activiteiten. Ze doen dat vooral in blogs, video’s, podcasts of sociale mediaposts, waarin ze hun financiële inzichten delen en hun volgers (zouden) helpen om hun financiële doelen te bereiken.

Maar dat is niet altijd in het belang van de klant. Via apps ontvangt hij/zij steeds pushberichten om toch maar zo lang mogelijk actief te blijven in het handelen van cryptovaluta, omdat aanbieders verdienen aan elke transactie. Daarnaast krijgen klanten een bonus als ze nieuwe klanten aanbrengen.

Ons land telt op dit moment 1,25 miljoen Nederlandse beleggers in cryptomunten. Onder deze groep zitten relatief veel jongeren. Via internet komen ze makkelijk in aanraking met adviezen over handelen in bitcoin. Vaak is dat ‘advies’ niet meer dan betaalde reclame.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) mag vanaf januari dit jaar toezicht houden op de zowel aanbieders van crypto’s als de handel erin, maar geeft nu al aan dat dit toezicht verre van toereikend is. Zo kan ze aanbieders pas achteraf aanspreken op ondeugdelijke beleggingsproducten. Daarnaast heeft ze tijd nodig om te leren waar de risico’s voor de consument zitten.

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

Ontwikkeling kweekvlees stagneert

Sinds mei 2024 wordt kweekvlees (kip) voor het eerst in de detailhandel verkocht bij Huber's Butchery in Singapore. Hoewel dit een doorbraak lijkt, is...