‘s Werelds eerste trans-Atlantische vlucht op 100% duurzame vliegtuigbrandstof is een feit. De Virgin Atlantic Boeing 787, die op 28 november 2023 opsteeg van London Heathrow (LHR) naar New York John F Kennedy Airport (JFK), heeft hiermee aangetoond dat vliegen op 100% duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) over een dergelijke afstand mogelijk is.
SAF’s zijn brandstoffen die zijn afgeleid van hernieuwbare bronnen die niet op aardolie zijn gebaseerd, zoals afval, bak- en keukenvet of plantaardig materiaal, en kunnen worden gebruikt als vervanging voor of gemengd met fossiele brandstoffen. Wanneer ze als brandstof worden gebruikt stoten ze tot 70% minder koolstofdioxide uit dan fossiele brandstoffen. SAF kan ook zorgen voor een schonere brandstof die minder fijnstof uitstoot en daardoor kortstondige contrails vormt.
Commerciële vluchten mogen momenteel brandstof gebruiken die tot 50% SAF bevat. Deze testvlucht is essentieel om aan te tonen dat de huidige motoren, casco’s en infrastructuur in staat zijn om veilig te vliegen met 100% SAF. Het consortium zegt dat deze vlucht, die de werking van 100% SAF in vliegtuigen en infrastructuur onderzoekt, de sleutel is tot de goedkeuring van hogere mengsels en een verminderde impact op het klimaat.
Het project is een belangrijke mijlpaal in het koolstofvrij maken van de luchtvaartindustrie, die verantwoordelijk is voor ongeveer 3% van de menselijke invloed op de klimaatverandering als gevolg van CO2- en niet-CO2-emissies. Het gebruik van SAF kan de uitstoot van kooldioxide (CO2) gedurende zijn levenscyclus tot 70% verminderen in vergelijking met vliegtuigbrandstof op basis van fossiele brandstoffen.
De partners van het Virgin Atlantic Flight100 project bestaat uit een consortium van onder meer het Imperial College London, de University of Sheffield, Boeing, Rolls-Royce en BP.