Tesla wint antitrust-reparatierechtszaak
T

Een class action-rechtszaak, waarin werd beweerd dat Tesla de Sherman Antitrust Act heeft geschonden door het gebruik van onderdelen en diensten van derden op zijn voertuigen te beperken, werd ingetrokken door de  Amerikaanse districtsgerecht van San Francisco, zo meldt Reuters. Vijf Tesla-eigenaren beweerden dat ze waren misleid over de hoge kosten van het onderhoud van de voertuigen.

Rechter Thompson verwierp die claims. Als reden gaf ze daarbij aan dat de eisers niet konden aantonen dat de vermeende problemen ‘niet algemeen bekend’ waren toen ze hun voertuigen kochten, of dat ze de kosten om hun voertuigen draaiende te houden niet konden voorspellen.

Tesla zich bezig met een aantal praktijken die de prijs van reparaties opdrijven, waarvan er vele vergelijkbaar zijn met de praktijken die worden gebruikt door Apple en John Deere:

  • Hoge reparatiekosten worden veroorzaakt doordat het gebruik van aftermarket-onderdelen wordt geblokkeerd.
  •  Men doet niet aan het ‘vervanging van onderdelen’ maar doen alleen zgn. ‘assemblagevervanging’, waarbij een kapot onderdeel alleen kan worden vervangen door een veel groter (en duurder) assemblage die dat specifieke onderdeel bevat.

Tesla onderhoudt ook een klein, beperkt en gecentraliseerd netwerk van servicewerkplaatsen en reparateurs. Veel auto-bezitters wonen niet in de buurt van een reparatiewerkplaats en hebben te maken met lange vertragingen en logistieke hindernissen om reparaties uit te voeren.

Repair Nieuws

LAATSTE NIEUWS

Valse QR-codes op parkeerautomaten

Oplichters plakken valse QR-codes op parkeerautomaten in diverse steden in Nederland en België. Deze codes leiden naar nagemaakte websites die sterk lijken op die...