AI verlaagt administratieve druk van het UMCG
A

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zet kunstmatige intelligentie (AI) in om zorgverleners te helpen bij het beantwoorden van schriftelijke vragen van patiënten. Dit gebeurt in samenwerking met andere ziekenhuizen vanuit de EPIC Nederlandse Vereniging.

Een AI-toepassing in het elektronisch patiëntendossier (EPD) leest de vraag van de patiënt en geeft een antwoordsuggestie. De zorgverlener krijgt het door AI gemaakte conceptantwoord, controleert het en past het waar nodig nog aan. De verwachting is dat het de administratieve druk op artsen, verpleegkundig specialisten en andere zorgverleners flink kan verlagen.

Wekelijks stellen patiënten ruim 1200 schriftelijke vragen aan hun UMCG-zorgverlener. Die vragen gaan bijvoorbeeld over medicatiegebruik, pijnbestrijding en weer mogen sporten/werken/reizen na een operatie. Het beantwoorden van al die vragen kost artsen en andere zorgverleners veel tijd. CMIO van het UMCG en KNO-arts Tom van der Laan is uiterst optimistisch over de toepassing, maar benadrukt dat de mens centraal blijft staan. “Het is prachtig om te zien waar kunstmatige intelligentie toe in staat is. Maar de zorg blijft mensenwerk: er is altijd een arts of verpleegkundige die het antwoord checkt voordat we het verzenden. Kunstmatige intelligentie kan het werk ondersteunen en makkelijker maken, maar zorgprofessionals zijn voorlopig onvervangbaar in de zorg.”

BRONUMCG

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

Eerlijkere verdeling waterschapslasten

Het wetsvoorstel voor een eerlijkere verdeling van de waterschapslasten is aangenomen door de Tweede Kamer. Waterschappen gaan daardoor vanaf 2026 verschillende tarieven hanteren voor...