Was het eerder de prompt, afbeelding of audio die een AI chatbot in actie zet, nu zijn het chatbots zelf die niet alleen met ons, maar ook met elkaar communiceren.
Grote taalmodellen blijken opvallend goed in het spiegelen van menselijk gedrag. Hun algoritmen zijn getraind op enorme hoeveelheden tekst, die uit boeken, artikelen, websites zoals Reddit en andere bronnen zijn getraind, waardoor ze in staat zijn sociale interactie na te bootsen.
Fantasy, een bedrijf uit New York dat bedrijven zoals LG, Ford, Spotify en Google helpt bij het bedenken en testen van nieuwe productideeën, noemt haar bots synthetische mensen en zegt dat ze klanten kunnen helpen om meer te weten te komen over doelgroepen, productconcepten te bedenken en zelfs nieuwe ideeën te genereren.
Het bedrijf maakt gebruik van het soort machine learning-technologie dat chatbots, zoals OpenAI’s ChatGPT en Google’s Bard, traint om zijn synthetische mensen te creëren. Daarbij voegt het tientallen kenmerken uit etnografisch onderzoek naar echte mensen en stopt ze in commerciële grote taalmodellen zoals OpenAI’s GPT-modellen en Anthropic’s Claude.
Vervolgens worden dan zgn. focusgroepen gecreëerd, die bestaan uit zowel synthetische als echte mensen. De deelnemers krijgen vervolgens een onderwerp of een productidee om te bespreken, en de klant (die wil weten hoe zijn/haar product wordt ervaren) leert uit die conversaties.
Zelf aan de slag? Wees gewaarschuwd, want het uitvoeren van een dergelijke simulatie kost je veel API-credits voor toegang tot OpenAI’s GPT-4. Het draaien van een simulatie voor een dag (of langer) kost ongeveer U$ 1000. Net als echte mensen, zo lijkt het, werken synthetische mensen niet gratis…