Krimpflatie nader bekeken
K

Grote ergernis onder consumenten van levensmiddelen en andere producten.

Al geruime tijd stoppen fabrikanten stiekem minder product in de verpakking en vaak ook nog eens tegen een (in verhouding) hogere prijs.

Op de vraag waarom de verpakkingen krimpen, antwoorden fabrikanten dat ze te maken hebben met stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Om de producten niet te veel in prijs te laten stijgen, stoppen ze minder inhoud in de verpakking. Ook een vernieuwde receptuur en het tegengaan van verspilling worden door fabrikanten als redenen aangehaald voor een kleinere inhoud.

Voor vragen over de prijs hullen fabrikanten zich in stilzwijgen en verwijzen ze naar de supermarkten. Ook de ACM is helaas nog niet overtuigd. “We zien dat dit een probleem is, en begrijpen heel goed dat het voor de consument vervelend is”, zegt ACM-woordvoerder Saskia Bierling.

Consumentenbond | Maak een melding | ACM

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...