Mee met de flow J/N
M

De maatschappij digitaliseert en het onderwijs digitaliseert mee. Dat lijkt volkomen vanzelfsprekend.

Maar juist die vanzelfsprekendheid begint steeds meer vraagtekens op te roepen. We zijn veel zaken normaal gaan vinden waar je eerder bij zou denken, moeten we daar niet even kritisch naar kijken? Het is tijd voor een tussenevaluatie, zodat we kunnen kijken of we digitale middelen wel op de juiste manier inzetten voor het leren van kinderen.

Op internet kan alles. Dat is geweldig en geweldig vervelend tegelijk. Kinderen kunnen niet tegen alles. En ook niet tegen dat alles altijd bereikbaar is. “Ze zwemmen rond en hebben geen idee wat ze aan het doen zijn”, zegt mediapedagoog Marije Lagendijk. Zij vindt dan ook dat scholen echt actie moeten gaan ondernemen. Omdat de problemen die beginnen te ontstaan te groot worden.

Zo blijkt uit onderzoek dat hoe meer ICT je inzet, hoe meer de leerprestaties dalen. Dat concentratie afneemt als er digitale verleiding in de búúrt is, dat sociale vaardigheden minder worden als er veel op schermen wordt gezeten, dat niet meer schrijven met de hand en lezen vanaf papier op meerdere breinprocessen een negatieve invloed heeft.

Lees verder > 

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...