Startups onderzoeken de technische haalbaarheid van commercieel elektrisch vliegen.
Het vooruitzicht van elektrisch vliegen is in veel opzichten aantrekkelijk. De luchtvaart draagt ​​een groeiend aandeel bij aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen die mede klimaatverandering veroorzaken.
“De emissiereducties kunnen aanzienlijk zijn. Een vliegtuig op batterijen dat is opgeladen met hernieuwbare energie zou bijna 90% minder uitstoot kunnen produceren dan de vliegtuigen van vandaag die op vliegtuigbrandstof vliegen”, zegt Jayant Mukhopadhaya, een transportanalist bij de International Council on Clean Transportation (ICCT). “De resterende emissies zijn grotendeels afkomstig van de productie van de batterij, die voor de meeste vliegtuigen waarschijnlijk elk jaar moet worden vervangen”.
Heart Aerospace, een in Zweden gevestigde startup, is één van de bedrijven die van plan is om hun vliegtuig met 19 zitplaatsen in 2024 te gaan testen en zo in 2026 commercieel te kunnen vliegen.
Wright Electric, een in de VS gevestigde startup, streeft naar nog grotere vliegtuigen. Het bedrijf, dat van plan is om vliegtuigen met 100 zitplaatsen uit te rusten met batterijen voor korte routes, verwacht ook tegen 2026 te vliegen.
ICCT | Heart Aerospace | Wright Electric | Joby Aviation
Lees ook
Delta Airlines gaat 60 miljoen dollar investeren in luchttaximaker Joby Aviation