AI – Geen rem op Europese innovatie
A

Het Europese besluit over de AI Act markeert een historisch moment in de Europese regulatie van kunstmatige intelligentie. Deze nieuwe wetgeving legt striktere regels op voor AI-systemen, onderscheid makend tussen ‘hoogrisico’- en ‘laagrisico’-toepassingen. Het gebruik van gezichtsherkenning in publieke ruimtes valt onder de strengste regels en het herkomst van trainingsdata moet duidelijk zijn. Bedrijven die de regels overtreden, riskeren boetes tot 35 miljoen euro of 7% van hun wereldwijde omzet.

Terwijl de Europese Unie lijkt vol te houden in haar besluitvormingen, blijft kritiek aanhouden. De reacties op deze wetgeving zijn gemengd. Critici, waaronder Franse president Macron, vrezen dat de regels de Europese techindustrie zullen schaden en aanstormend (wetenschappelijk) talent uit Europa zullen verdrijven. De Europese Commissie verdedigt de AI Act door te stellen dat deze juist een eerlijker klimaat voor start-ups zal creëren en innovatie niet zal belemmeren.

Copyright

Er zijn echter ook belangengroepen die de AI Act wel toejuichen. Digitale technologieën hebben de manier waarop creatieve inhoud wordt geproduceerd, gedistribueerd en toegankelijk gemaakt, radicaal veranderd. Het auteursrecht zorgt ervoor dat auteurs, componisten, kunstenaars, filmmakers en andere makers erkenning, betaling en bescherming krijgen voor hun werken. Drieëndertig sectoren van de Europese economie worden beschouwd als auteursrechtintensief en vertegenwoordigen meer dan 7 miljoen banen, of 3% van de werkgelegenheid in de EU.

Er is haast om de details af te ronden vanwege aanstaande verkiezingen, maar zelfs als alles op papier staat, zal het nog een aantal jaren duren voordat de regels van kracht zijn. Er wordt gewaarschuwd dat deze regels wellicht snel verouderd zijn gezien de razendsnelle technologische vooruitgang.

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

00:22:30

Chatbots adviseren ‘verspreid desinformatie’

Google en Microsoft hebben de antwoorden van hun AI-chatbots beperkt na een onderzoek van Nieuwsuur, waaruit bleek dat de chatbots antwoorden gaven die in...