ACM-onderzoek Internet & telefonie
A

De Europese Unie heeft iedere lidstaat de taak gegeven om ervoor te zorgen dat iedere consument toegang heeft tot vast internet en vaste telefonie van voldoende kwaliteit en met een betaalbare prijs.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hierbij de taak om de ontwikkeling en het niveau van de retailprijzen van deze diensten te monitoren. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de beschikbaarheid en betaalbaarheid voor consumenten met een laag inkomen of bijzondere sociale behoeften, waaronder ouderen, mensen met een beperking en consumenten in plattelands- en geografisch geïsoleerde gebieden.

In haar rapport komt de ACM tot de conclusie dat internet en telefonie goed beschikbaar zijn in Nederland. Voor de grootste groep Nederlanders zijn de prijzen van internet en telefonie concurrerend en betaalbaar. Voor verschillende groepen Nederlanders, zoals mensen met een laag inkomen of bijzondere sociale behoeftes
40 kan het een grotere uitdaging zijn om de abonnementskosten te betalen.

Lage inkomens

De ACM adviseert consumenten, en met name zij die moeite hebben om de abonnementskosten te betalen, om te onderzoeken of zij kunnen besparen op de maandelijkse kosten. Dit zou kunnen door over te stappen naar een andere aanbieder of door een goedkoper abonnement bij de huidige aanbieder af te nemen.

Verschillende aanbieders hebben een tool op hun website, waarmee de consument kan berekenen welke internetsnelheid voor hem of haar geschikt is. Daarnaast neemt de ACM met interesse kennis van initiatieven zoals de pilot rond het Digitaal Meedoen Pakket van de Alliantie Digitaal Samenleven, waarbij mensen met een laag inkomen die geen vast internetabonnement hebben tegen een verlaagd tarief internet kunnen afnemen.

Lees ook
Digitale Inclusie – Plan van Aanpak 2023

BRONACM

Repair Nieuws

LAATSTE NIEUWS

Online fraude blijft groeiend probleem

In 2023 is er in Nederland voor ruim €100 miljoen schade aangericht door online fraude, met meer dan 70.000 meldingen bij de politie en...