Formule 1 is een mobiele datakluis XXL
F

Elk Formule 1-raceweekend is in wezen een wereldwijd mobiel pop-up evenement, waarbij 10 teams, hun bolides en volledige mobiele infrastructuur van A naar B verhuizen.

Het gaat hier over een sport met bijzonder veel gegevens. Raceauto’s zijn in wezen gigantische sensor-arrays die met meer dan 325 kilometer per uur rondrazen en enorme hoeveelheden informatie genereren. Hoe sneller teams de cijfers van het circuit kunnen verwerken, des te eerder ze kunnen bepalen welke strategieën en aanpassingen ze in realtime of ter voorbereiding op de laatste race van het weekend moeten gebruiken.

Het is dan ook essentieel dat een denial-of-service-aanval op één van de technische systemen van een team ten alle tijde kan worden voorkomen. De infrastructuur is in feite een mobiel datacenter waar de pitcrew functioneert als een afgelegen onderdeel van de garage op het hoofdkantoor ergens ter wereld. Dit betekent dat een cruciaal onderdeel van de hele operatie het verminderen van de latentie in de digitale verbinding tussen het circuit en de thuisbasis is – een geografische en netwerkafstand die aanzienlijk varieert van weekend tot weekend naarmate het seizoen zich over de hele wereld afspeelt. Zo is het bekend dat McLaren tijdens de Braziliaanse race in Sao Paulo met slechts 223 milliseconden vertraging verbonden was met het hoofdkantoor in Engeland.

Volgens McLaren-CEO Zak Brown wordt gemiddeld 1,5 terabyte aan data per weekend per auto gedownload en 50 miljoen simulaties uitgevoerd in de loop van een race-weekend. Die zijn  onder meer gelinkt aan de data van de raceauto, dat op zich al een bedrijfsgeheim is. In een fractie van een seconde gaat wordt deze live data teruggestuurd naar het hoofdkantoor om te worden verwerkt.

Darktrace levert digitale verdedigingsdiensten aan McLaren. Het bedrijf controleert en bestrijdt cyberaanvallen realtime met een, op kunstmatige intelligentie gebaseerd bedreigingsbewakingssysteem. Zowel van dag tot dag als tijdens raceweekenden.

Lees ook
SAP SE kondigt een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...