Tesla’s Batterygate
T

De consument als cash cow

De discussie over de beperkte levensduur van EV-batterijen laait weer op.

Gustavo Henrique Ruffo van Auto Evolution benadrukte dit onlangs en stelt dat een korte levensduur van batterijen niet echt bijdraagt aan de populariteit van EV’s (electrische auto’s).

Hoewel het een probleem is in de hele industrie, bekritiseerde Ruffo de Amerikaanse autofabrikant Tesla in het bijzonder voor het wegwerp-image van batterijpakketten als en het niet aanbieden van korting bij het vervangen ervan. Dit gebrek aan repareerbaarheid zal mensen er uiteindelijk van weerhouden om (tweedehands) EV’s te kopen: als de levensduur van de batterij kort(er) is en vervanging duur, dan stijgen onderhoudskosten van voertuigen, terwijl het doel juist is dat milieuvriendelijk rijden ook minder onderhoudskosten met zich meebrengt.

Met zorgen over zowel betrouwbaarheid als opladen van EV’s, zijn modulaire, repareerbare en verwisselbare batterijpakketten een oplossing. Maar een gebrek aan transparantie van autofabrikanten over de werkelijke levensduur van batterijpakketten en de kosten van vervangingen maakt de zaak onnodig ingewikkeld.

Tesla’s ‘Batterygate’ – de EV-versie van Apple’s functiebeperking bij vervanging van onderdelen – is daar misschien wel het meest prominente voorbeeld van.

Fight2Repair

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...