‘Poortwachters’ voldoen nog niet aan regels DMA
'

De EU richt zich opnieuw op Apple, Meta en Alphabet voor onderzoeken in het kader van de nieuwe Europese technologiewet. Maar de autoriteiten openden ook formele onderzoeken naar Meta en Alphabet, het moederbedrijf van Google. Het trio is de eerste die wordt onderworpen aan formele onderzoeken in het kader van de nieuwe Digital Markets Act van de EU, de baanbrekende mededingingswet van het blok, die op 7 maart 2024 van kracht werd.

Volgens de nieuwe regels werden zes van ‘s werelds grootste technologiebedrijven, in de EU bekend als ‘poortwachters’, gevraagd om bewijs te leveren dat ze de concurrentie niet schaadden. “We zijn er niet van overtuigd dat de oplossingen van Alphabet, Apple en Meta voldoen aan hun verplichtingen voor een eerlijkere en meer open digitale ruimte voor Europese burgers en bedrijven”, zei Thierry Breton, hoofd van de EU-industrie, maandag in een verklaring . “Mocht uit ons onderzoek blijken dat er geen sprake is van volledige naleving van de DMA, dan kunnen poortwachters zware boetes krijgen.

APPLE
Na weken van kritiek op Apple door ontwikkelaars, zei de EU-mededingingschef Margrethe Vestager dat een formeel onderzoek zich zou richten op twee elementen van de activiteiten van de smartphonemaker: de beperkingen die Apple oplegt aan ontwikkelaars die vanuit de App Store naar hun eigen websites proberen te linken, en hoe moeilijk Apple het maakt om standaard, native apps zoals Foto’s of iCloud te vervangen door alternatieven van derden.

‘Poortwachters hebben de plicht om het eenvoudig verwijderen van apps en het eenvoudig wijzigen van standaardinstellingen mogelijk te maken. Het nalevingsmodel van Apple lijkt niet te voldoen aan de doelstelling van deze verplichting’, aldus Verstager.

GOOGLE
EU-functionarissen maken zich zorgen maakten over de manier waarop Alphabet resultaten rangschikt in ‘Google Search’. Poortwachters mogen hun macht niet gebruiken om hun eigen diensten te promoten ten opzichte van hun rivalen en de rangschikking moet gebaseerd zijn op transparante, eerlijke en niet-discriminerende voorwaarden. Dit lijkt niet het geval te zijn als het gaat om de manier waarop resultaten worden gepresenteerd op Google Search

META
Het Meta-onderzoek richt zich op het “pay or consent”-model van het bedrijf. In november 2023 kondigde de eigenaar van Facebook aan dat zijn gebruikers zich konden afmelden voor het zien van advertenties tegen een vergoeding van U$10 per maand. Dit heeft miljoenen gebruikers in heel Europa gedwongen tot een binaire keuze: betalen of toestemming geven. Als gebruikers toestemming geven, worden hun gegevens van berichten-app Messenger worden gebruikt voor gerichte advertenties op Instagram.

De Digital Markets Act schrijft voor dat onderzoeken binnen 12 maanden moeten worden afgerond. Het is onduidelijk hoe de deadline zal worden beïnvloed door de Europese verkiezingen, die in juni 2024 zullen plaatsvinden.

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...