Youtube pakt clickbait aan
Y

Youtube gaat harder optreden tegen video’s waarvan de titel of afbeelding(en) kijkers iets belooft dat de video niet waarmaakt. Dit is vooral belangrijk wanneer de video gaat over onderwerpen zoals belangrijk nieuws of actuele gebeurtenissen, zodat kijkers niet worden misleid over wat ze op YouTube bekijken.

De milde vorm van dit fenomeen speelt in op nieuwsgierigheid en emoties om mensen te laten klikken. Dat kan overdreven of sensationeel zijn, maar geeft vaak nog wel een beetje weer wat je in de video kunt verwachten.
Er zijn echter ook vormen die opzettelijk misleidend zijn. De titel of afbeelding belooft iets wat helemaal niet in de video voorkomt. Vaak betreft het belangrijke onderwerpen bij nieuws en actuele gebeurtenissen, waardoor mensen verkeerd geïnformeerd kunnen raken.

Youtube gaat met deze maatregel van start in India. Daar zijn een aantal redenen voor:

  • Groeiende markt: India is een enorm belangrijke markt voor YouTube met een snel groeiend aantal gebruikers. Het is dus logisch om te beginnen in een land waar de impact van deze maatregel groot zal zijn.
  • Testfunctie: Door de maatregel eerst in India te testen, kan YouTube kijken hoe effectief hij is en of er onverwachte problemen ontstaan. Dit helpt hen om de aanpak te verfijnen voordat ze hem wereldwijd uitrollen.
  • Culturele context: Clickbait kan in verschillende culturen anders worden ervaren. Door in India te beginnen, kan YouTube rekening houden met de specifieke context en nuances van die markt.
  • Veel misleidende content: Mogelijk ziet YouTube in India een groter probleem met misleidende content, vooral rondom nieuws en actuele gebeurtenissen.

Dit zijn echter de redenen die YouTube zelf aangeeft. Er kunnen ook andere factoren meespelen: mogelijke samenwerking met met Indiase organisaties om de maatregel te implementeren en te evalueren of door meer druk vanuit de Indiase overheid om misleidende content aan te pakken.

In eerste instantie zullen in India nieuwsvideo’s en actuele gebeurtenissen worden verwijderd zonder de makers te straffen. Later zullen wel waarschuwingen (strikes) worden gegeven. Binnen afzienbare tijd zullen de maatregelen ook internetbreed (en geografisch wereldwijd) worden uitgebreid.

Repair Nieuws

LAATSTE NIEUWS

SIDN’s .nl-zonefiledatabase blijft in Nederland

Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de beheerder van .nl-domeinnamen, mag zijn domeinregistratiesysteem deels naar AWS verhuizen, maar de .nl-zonefiledatabase (@) met gevoelige data blijft...