Jeff Bezos‘ ruimtevaartbedrijf, Blue Origin, heeft met succes zijn New Glenn-raket in een baan om de aarde gebracht. Dit markeert een belangrijke stap in de commerciële ruimterace tussen Bezos en Elon Musk’s SpaceX. Beide bedrijven streven ernaar om de ruimtevaart te domineren met grotere en krachtigere raketten, satellieten te lanceren, privéruimtestations te beheren en regelmatige reizen naar de maan mogelijk te maken.
De New Glenn, vernoemd naar John Glenn, de eerste Amerikaan die in een baan om de aarde cirkelde, is krachtiger dan SpaceX’s Falcon 9 en kan meer satellieten dragen. Bezos wil de raket gebruiken voor Project Kuiper, een initiatief om duizenden satellieten in een lage baan om de aarde te brengen voor breedbanddiensten, een directe concurrent van Musk’s Starlink.
Hoewel Blue Origin achterloopt op SpaceX qua lanceringsfrequentie, wordt deze lancering gezien als een grote stap voorwaarts. Het bedrijf slaagde er echter niet in om de hoofdmotor van de raket te landen voor hergebruik, een tegenslag in hun streven naar duurzame ruimtevaart.
Experts voorspellen dat een succesvolle New Glenn echte concurrentie tussen de twee bedrijven zal creëren en de kosten van ruimtevaart kan verlagen. De rivaliteit tussen Bezos en Musk stimuleert innovatie en vooruitgang in de commerciële ruimtevaartsector, die steeds meer afhankelijk wordt van particuliere investeringen naast overheidsfinanciering.