Wat is Google’s Flamingo-model?
W

ūü¶©Flamingo verandert de manier waarop je @YouTube Shorts¬† kunt kijken. Het wordt door Google ingezet om beschrijvingen te genereren die kunnen helpen bij de vindbaarheid van video’s waar geen meta-data is gekoppeld.

Een YouTube Short is een video’tje van maximaal 60 seconden. Bij YouTube wordt Shorts gezien als een manier om de competitie aan te gaan met andere populaire short-form videoplatformen zoals TikTok en Instagram. De doelgroep voor deze content is voornamelijk Gen Z (12 tot 26 jaar oud) en zij maken met 1.5 miljard maandelijkse gebruikers YouTube Shorts een van de grootste platformen samen met TikTok (1.5 miljard) en Instagram Reels (1 miljard).

Shorts worden in slechts een paar minuten gemaakt en bevatten vaak geen beschrijvingen en nuttige titels, waardoor ze moeilijker te vinden zijn via zoeken. ūü¶©Flamingo kan die beschrijvingen maken door de eerste frames van een video te analyseren om uit te leggen wat er aan de hand is. (DeepMind). De tekstbeschrijvingen worden opgeslagen als metadata om Shorts video’s beter te categoriseren en zoekresultaten af te stemmen op zoekopdrachten van kijkers.

DeepMind

Trending in deze nieuwscategorie

LAATSTE NIEUWS

META’s ‘Accoord of betalen’

Meta probeert gebruikers te dwingen om ofwel akkoord te gaan met het delen van hun data voor gepersonaliseerde reclame op platforms zoals Facebook, ofwel...