Treinen zijn al tijden (diesel-)electrisch, maar onlang zijn in Italië de eerste ‘tribrid’ treinstellen (samenwerking tussen tussen Hitachi Rail en Trenitalia) in gebruik genomen. Dankzij de geavanceerde hybridetechnologie van fabrikant Masaccio kan de trein worden voortbewogen op batterij-, elektrische en dieselkracht.
Rijden op batterijvermogen in gebieden zonder electrische bovenleiding voorkomt luchtvervuiling door dieseluitstoot en vermindert geluidsoverlast aanzienlijk. Ongeveer 40 procent van de spoorlijnen in Europa zijn niet geëlektrificeerd en meer dan de helft van de Europese treinen wordt volledig aangedreven door diesel.
Opmerkelijk is ook dat de treinen zijn gemaakt van 93 procent recyclebare materialen.
Momenteel rijden twintig Italiaanse treinen op batterij-, elektrische en dieselkracht. De, door Hitachi gebouwde, vloot is de eerste in zijn soort in Europa. Er zullen 135 Masaccio-treinen gaan rijden in Sicilië, Sardinië, Calabrië, Toscane, Lazio en Friuli Venezia Giulia.