EU – batterijen nu bij wet verplicht duurzamer
E

Op 14 juli 2023 keurde het Europese Parlement nieuwe regels goed voor het ontwerp, de productie en het afvalbeheer van alle soorten batterijen die in de EU worden verkocht.

De nieuwe wet voorziet in de technologische ontwikkelingen en toekomstige aanpassingen in deze sector – van ontwerp tot einde van de levensduur.

Belangrijkste maatregelen waarin de verordening voorziet:

  • Een verplichte carbon footprint en -label voor batterijen  van elektrische voertuigen (EV’s), batterijen voor lichte vervoermiddelen (LMT’s: elektrische scooters en fietsen) en oplaadbare industriële batterijen met een capaciteit van meer dan 2 kWh.
  • Het ontwerp van draagbare batterijen in apparaten moet voorzien in het zelf gemakkelijk kunnen verwijderen en vervangen daarvan.
  • Een digitaal batterijpaspoort voor LMT-, EV- en industriële batterijen met een capaciteit boven 2 kWh.
  • Strengere doelstellingen voor afvalinzameling:
    • voor draagbare batterijen – 45% tegen 2023, 63% tegen 2027 en 73% tegen 2030
    • voor LMT-batterijen – 51% tegen 2028 en 61% tegen 2031
  • Minimale herwinbaarheid van gebruikte materialen uit afgedankte batterijen:
    • lithium – 50% tegen 2027 en 80% tegen 2031
    • kobalt, koper, lood en nikkel – 90% tegen 2027 en 95% tegen 2031
  • Minimumgehaltes consumentenafval  voor gebruik in nieuwe batterijen:
    • 8 jaar na de inwerkingtreding van de verordening
      • 16% voor kobalt
      • 85% voor lood
      • 6% voor lithium
      • 6% voor nikkel
    • 13 jaar na de inwerkingtreding
      • 26% voor kobalt
      • 85% voor lood
      • 12% voor lithium
      • 15% voor nikkel

EUP Nieuws

Repair Nieuws

LAATSTE NIEUWS

Stagneert AI in ontwikkeling?

Er zijn deskundigen die sterk geloven in de 'schaalwetten' van grote taalmodellen (LLM's). Deze wetten suggereren dat het vergroten van het model en zijn...