Sociale media verandert voordurend en dat zal altijd zo blijven.
Dit jaar was authenticiteit in als nooit tevoren (BeReal). Herkenbaarheid werd belangrijker dan ooit (zonder filters). 2023 Voorspelt een nog grotere verschuiving naar inhoud en originaliteit:
- Storytelling is minder lineair
Een trend die in 2023 een vlucht zal nemen, is het concept om halverwege een verhaal te vertellen in plaats van aan het begin. Deze stijl van verhalen vertellen zet het publiek ertoe aan wat dieper te graven om te begrijpen wat er gebeurt. - UGC-makers schitteren
UGC (ook bekend als door gebruikers gegenereerde inhoud ) is ongelooflijk populair bij merken. Uit een onderzoek uit 2021 bleek zelfs dat 80% van de consumenten zegt dat UGC een grote invloed heeft op hun aankoopbeslissingen. - YouTube-shorts worden steeds populairder
Volgens Adweek hebben weergaven op YouTube Shorts gemiddeld 30 miljard weergaven per dag gegenereerd. - Opkomst van LinkedIn-makers
LinkedIn is ouder dan Facebook en toont organische betrokkenheid: makers gaan naar het platform, voegen een persoonlijke touch toe aan hun berichten en vallen op als experts in hun vakgebied. - Zoeken op trefwoorden en SEO staat centraal
Bijna de helft van Gen Z gebruikt in plaats van Google, TikTok en Instagram om te zoeken. Dit betekent dat als je wil dat je inhoud wordt ontdekt, het optimaliseren van je berichten met trefwoorden belangrijker is dan ooit.